Четвер, 23.11.2017, 12:25
| RSS

Меню сайту
Міні-чат
200
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

Інклюзивна освіта

Методичні рекомендації щодо роботи з дітьми з особливими освітніми потребами

 

До перегляду та обговорення мультфільм "Кастрюлька Анатоля"

 


     

 

4 червня у Верховній Раді України відбулися парламентські слухання на тему: "Освіта, охорона здоров’я та соціальне забезпечення дітей з порушенням психофізичного розвитку: проблеми та шляхи їх вирішення"

 

Відкриваючи слухання, заступник Голови Верховної Ради України Руслан Кошулинський зазначив, зокрема, що в Україні, як і в усьому світі, спостерігається тенденція до зростання кількості дітей з такими вадами. За його словами, загальна чисельність дітей-інвалідів збільшується щорічно на 0,5% і станом на початок року сягнула показника 167 059 осіб або 2,0% від усього дитячого населення країни.

Р.Кошулинський сказав також, що політика сучасної України щодо дітей з порушеннями психофізичного розвитку як міноритарної групи, що потребує реабілітації та інтеграції, характеризується максимальним залученням держави до системного вирішення проблем. Він назвав вкрай актуальним питання щодо запровадження нових підходів до організації навчання осіб з особливими освітніми потребами, які б базувалися на демократичних, антидискримінаційних засадах.

 

"Необхідно вжити невідкладних заходів, націлених на реалізацію соціальних потреб дітей-інвалідів, насамперед, нівелювати обмеження, які перешкоджають процесам їхньої соціалізації та індивідуального розвитку, впровадження ефективних форм соціальної допомоги і підтримки", - підкреслив заступник Голови Верховної Ради.

Р.Кошулинський також охарактеризував питання стану здоров’я дітей-інвалідів як "надзвичайно гостре", зазначивши, що не останню роль тут відіграють недосконалість існуючої системи медичного забезпечення, погіршення якості продуктів харчування, техногенні перевантаження, зростання стресових ситуацій у повсякденному житті дітей тощо.

Міністр освіти і науки України Сергій Квіт у виступі зазначив, що нині рівень цивілізованості суспільства визначається, в тому числі, за рівнем забезпечення доступу до якісної освіти для дітей з особливими освітніми потребами. За його словами, діти не повинні зазнавати будь-якої дискримінації через проблеми свого розвитку. Фундаментальним принципом освіти дітей з особливими потребами є створення умов для кожної дитини, які дають змогу почуватися їй повноправним і поважним громадянином, цінною та захищеною особистістю.

За словами міністра, оптимальним на сьогодні є шлях реалізації та поширення моделі інтегрованого та інклюзивного навчання. Таке навчання є корисним також для інших дітей, тому що вони призвичаюються перейматися проблемами людей, стають добрішими і толерантнішими.

С.Квіт сказав також, що щороку зростає кількість дітей дошкільного віку з порушеннями психофізичного розвитку, в тому числі дітей з інвалідністю, в дошкільних навчальних закладах: у 2012 році - 7,9 тисяч дітей, у 2013 році - 8,5 тисяч дітей. З цієї причини щорічно збільшується мережа дошкільних закладів з спеціальними групами. В порівнянні з 2012 роком кількість таких груп збільшилася на 97 і зараз становить 5 147. Відповідно до 3 тисяч збільшилась кількість дітей, охоплених навчанням та корекційно-розвитковою роботою, які виховуються в цих групах, Цей показник сьогодні становить близько 85 тисяч.

За словами міністра, сьогодні спільно з Національною академією педагогічних наук України розроблено проект нового положення про психолого-медико-педагогічні консультації. Зараз проходить його громадське обговорення. "Головне в цьому документі - консультації не мають права направляти дитину до навчального закладу будь-якого типу. Право вибору навчального закладу мають винятково батьки",- сказав С.Квіт.

 

"Поступово, крок за кроком, ми намагаємося вирішувати проблеми, причому спільно з Національною асамблеєю інвалідів України, Представництвом дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ), Всеукраїнським фондом "Крок за кроком", Всеукраїнською громадською організацією "Інститут соціальної політики" та іншими. За цю співпрацю щира всім подяка. Адже тільки нашими спільними зусиллями можна досягти позитивних результатів у цій життєво необхідній справі",- підсумував міністр.

Перший заступник міністра охорони здоров'я Руслан Салютін сказав, зокрема, що серед актуальних задач є приведення нормативних документів Міністерства освіти і науки України, методичних матеріалів щодо спеціальних освітніх послуг у відповідність до принципів наукової доказовості, діагностичних критеріїв міжнародних кваліфікацій хвороб. "Доказові методики-практики мають розглядатися як перспективи розвитку сфери освітніх послуг для осіб з особливими потребами. Ефективність таких практик є значно вищою, ніж практик, результати впливу яких не були підтверджені дослідженнями. Сьогодні існують інформаційні ресурси, що містять дані про вже підтверджені та багатообіцяючі доказові методики. Впровадження в Україні нових методик в освіті матиме значний і позитивний вплив на користувачів та працівників цієї галузі",- підсумував виступаючий.

Голова Комітету Верховної Ради з питань охорони здоров‘я Тетяна Бахтеєва зазначила: "Стан здоров'я дитячого населення в Україні із року в рік погіршується. Якщо у першому класі 1 групу здоров'я мають 20%, 2 групу – 50%, а 3 – 30% учнів, то серед випускників середніх шкіл відхилення стану здоров'я мають вже 90% дітей. Найпоширенішими у дітей стали хронічні захворювання - це психоневрологічний розлади, міопія, ожиріння, сколіоз. Медики все частіше почали виявляти серед молоді випадки підвищеного кров'яного тиску, і навіть є інсульти. Особливе занепокоєння викликає невпевнене поширення і невротичних розладів, які часто стають причиною порушенням форм поведінки, серед школярів такі розлади сягають до 40%. Багато із цих захворювань призводять до порушення психофізичного розвитку дитини і навіть до дитячої інвалідності. Такий стан здоров'я наших дітей пов'язаний насамперед з дією зовнішніх факторів та способів їх життя. Наші діти живуть в умовах інформаційного перевантаження та поганої екології, харчуються нездоровою їжею та ведуть малорухомий спосіб життя".

Народний депутат зазначила також, що в медичній класифікації не визначено такої окремою категорії як діти з порушенням психофізичного розвитку. "Цю категорію запровадили освітяни, зважаючи на те, що такі діти мають особливі освітні потреби. За даними Міністерства освіти і науки, кількість таких дітей в Україні нині становить 11,4 відсотка від загальної кількості",- сказала Т.Бахтеєва.

Вона зазначила також, що Комітет неодноразово звертав увагу Міністерства охорони здоров'я на незадовільний стан надання психіатричної допомоги дітям та необхідність її інтеграції в роботу закладів охорони здоров'я загального профілю для надання цієї допомоги. У 2013 році Міністерством охорони здоров'я було видано відповідний наказ, спрямований на врегулювання цих питань, однак на практиці його вимоги не виконуються.

Голова парламентського Комітету у справах пенсіонерів, ветеранів та інвалідів Валерій Сушкевич звернув увагу присутніх на те, що "ми повинні рухатись в напрямку надання якісних освітніх послуг дитині з інвалідністю для можливості її безболісної інтеграції в загальний процес освіти після інтернату або під час перебування її в інтернаті. В інтернатних закладах сьогодні, на жаль, рівень викладання та надання освітніх послуг є убогим, просто убогим. Особливо це помітно щодо спеціальних закладів системи Мінсоцполітики. Рівень патронатної підтримки дитини низький, кваліфікація персоналу не витримує критики. Для розв'язання проблеми надання якісної освіти дітям з інвалідністю в спеціалізованих закладах потрібен потужний постійний моніторинг ситуацій, пошук оптимальних, розумних витрат на покращення надання освітніх послуг на всіх рівнях".

Голова Комітету з питань науки і освіти Лілія Гриневич зазначила, зокрема, що сьогодні дитина з особливими потребами знаходиться в сфері відповідальності трьох міністерств, "і між ними потрібна злагоджена співпраця". "Простий приклад. Як відомо, що крім якісного харчування, яке так важливо для дитини до 2-х років, не менш важливим для розвитку дитини в цей період є відповідне стимулююче середовище, позитивна взаємодія з батьками, в тому числі і вербальна. І саме в цей час батьків потрібно навчити, як поводитися з дитиною і вже запроваджувати певну корекційну освіту".

"Всі люди народжуються рівними і водночас різними, і кожна людина є особливою. І  рівність полягає не в тому, щоб до всіх ставитися однаково, рівність полягає втому, щоб до кожного ставитися особливо, а особливо – до наших дітей з особливими освітніми потребами. Наша мета створити таку систему освіти, яка дозволить ставитися до кожної дитини особливо. Ми як держава, яка вже задекларувала і обрала європейський шлях розвитку повинні гарантувати гідність кожному своєму громадянину. Кожен з вас мав, або  буде мати ще змогу відвідати виставку робіт дітей на третьому поверсі тут. Багато з людей, які працюють в таких закладах теж дуже добре знають як розвинуті творчі здібності цих дітей, ці діти українські громадяни, яким держава повинна допомогти розкрити свій творчий потенціал і повноцінно жити в суспільстві",- підсумувала вона.

Підбиваючи підсумки обговорення, головуючий зазначив, зокрема, що всі пропозиції учасників будуть враховані структурами як законодавчої, так і виконавчої гілок влади.

Джерело http://rada.gov.ua
Нормативно - правове поле щодо впровадження інклюзивного навчання в загальноосвітніх навчальних закладах

1.   від 09.12.2010 №1224 «Про затвердження Положення про спеціальні класи для навчання дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах».

2. від 14.06.2013 № 768 «Про затвердження плану заходів щодо забезпечення права на освіту дітей з особливими освітніми потребами, у тому числі дітей-інвалідів».

  1. від 23.07.2013 № 1034 «Про затвердження Плану заходів щодо впровадження інклюзивного навчання в дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах на період до 2015 року».
  2. наказу Міністерства освіти і науки України від 23.07.2013 № 1034 «Про затвердження заходів щодо впровадження інклюзивного навчання в дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах на період до 2015 року».

5.  від 28.01.2014 № 80 (зі змінами, внесеними наказом МОН України від 11.02.2014 р. № 133).

«Типові навчальні плани спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку  (початкова  школа)».

6. від 22.04.2014 № 504 (зі змінами, внесеними наказом МОН України від    11.06.2014 р. № 701) «Типові навчальні плани спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку».

 

Листи Міністерства освіти і науки України

від 18.05.2012 №1/9-384  «Про організацію інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах»

від 25.09.2012 № 1/9-675 «Щодо посадових обов’язків асистента вчителя»

від 28.09.2012 № 1/9-694 «Щодо введення посади вихователя (асистента вчителя) у загальноосвітніх навчальних закладах з інклюзивним навчанням»

від 26.07.2012 №1/9-529 «Про організацію психологічного і соціального супроводу в умовах інклюзивного навчання»

від 02.01.2013 №1/9-1 «Про визначення завдань працівників психологічної служби системи освіти в умовах інклюзивного навчання».

від  25.06.2014 № 1/9-335 «Про навчальні плани та програми спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів на 2014/2015 навчальний рік«

 навчальних закладах для навчання дітей з особливими освітніми потребами (за нозологіями) у 2014/2015 навчальному році»

2015-2016 н.р.

ПЕРЕЛІК навчальної літератури, рекомендованої Міністерством освіти і науки України  для використання у дошкільних навчальних закладах  у 2015/2016 навчальному році

Про перелік навчальної літератури, рекомендованої Міністерством освіти і науки України для використання у спеціальних загальноосвітніх навчальних закладах (за нозологіями) у 2015/2016  навчальному році

Наказ  06.02.2015  № 104 / 52Про затвердження Порядку комплектування інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах

Наказ  №446 від 20.04.2015 "Про затвердження гранично допустимого навчального навантаження на дитину в ДНЗ

Лист МОНУ Від _20.05.15___№  _1/9-249_   Щодо організації освітньої  роботи   в дошкільних навчальних закладах   у 2015/2016 навчальному році

Лист МОНУ Від _05.06.2015_№  _1/9-280 Про організацію навчально-виховного процесу для учнів з особливими освітніми потребами загальноосвітніх навчальних закладів у 2015/2016 навчальному році

Лист ЧОДА №03-04/1749 від 12.06.15 Про організацію індивідуального навчання  учнів у 2015/2016 навчальному році

ПЕРЕЛІК навчальних  програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих Міністерством освіти і науки України для використання взагальноосвітніх  навчальних закладах для навчання дітей з особливими освітніми потребами (за нозологіями) у 2015/2016навчальному році

Прем’єр-міністр України Арсеній Яценюк підписав Постанову, яка внесла в Єдину тарифну сітку працівників бюджетної сфери посаду Асистента вчителя загальноосвітнього навчального закладу з інклюзивним та інтегрованим навчанням. Постанова №479 від 8 липня 2015р. Про внесення змін в додаток 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2002 р. № 1298

Постанова  №530 від 29.07.2015 Про внесення змін до Положення  про дошкільний навчальний заклад

Постанова  №531 від 29.07.2015 Про внесення змін до постанов Кабінету  Міністрів України від 14 квітня 1997 р. № 346  і від 14 червня 2000 р. № 963

Наказ №72 від 16.02.2016р. "Про затвердження обласного Плану заходів щодо забезпечення права на освіту дітей з особливими освітніми потребами в загальноосвітньому просторі"

Указ Президента України від 03.12.2015 № 678/2015 «Про активізацію роботи щодо забезпечення прав людей з інвалідністю»

Наказ МОН від 31.12.2015 № 1436 "Про затвердження Плану заходів щодо забезпечення права на освіту дітей з особливими освітніми потребами в загальноосвітньому просторі"

 

2016-2017 н.р.

Лист МОНУ від 09.06.2016 р. № 1/9-296 "Про структуру 2016/2017 навчального року та навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів"

Лист МОНУ від 12.07.2016 р. № 1/9-364 "Про організаційно-методичні засади забезпечення навчально-виховного процесу для учнів з особливими освітніми потребами загальноосвітніх навчальних закладів у 2016/2017 навчальному році"

 

 

 

 

 

Нормативно-правові документи

 щодо посади асистента вчителя

 

 

Нормативно-правова база міністерства освіти і науки України

Закони України:

«Про дошкільну освіту»

Акти Кабінету Міністрів України:

Пошук
Календар
«  Листопад 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930
МОНмолодьспорту
Управління освіти
Електронна реєстрація в ДНЗ
ЧОІППО
Національна дитяча гаряча лінія
Національна гаряча лінія