Субота, 18.11.2017, 06:02
| RSS

Меню сайту
Міні-чат
200
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

Перспективний педагогічний досвід

ПЕДАГОГІЧНА НАУКА

ПРО ПЕРСПЕКТИВНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ ДОСВІД

Поняття "передовий” досвід поступово витісняється і все частіше використовується більш сучасне –"перспективний” досвід:

- передовий педагогічний досвід відображає актуальні, соціальні вимоги сучасного суспільства, забезпечує якісне вирішення завдань щодо вдосконалення масової практики, несе в собі елементи новизни в змісті, формах і методах щодо певних навчально-виховних завдань (Ю.М.Бабанський,1982 р.);

- передовий педагогічний досвід – це організований, цілеспрямований педагогічний процес та його результат, який відображається в якостях особистості школяра (М.М.Скаткін, 1986 р.);

- передовий досвід - це результат творчої праці вчителя (групи працівників освіти), що має новизну (М.Ю.Красовицький, 1990 р.);

- передовий педагогічний досвід – це такий засіб цілеспрямованого підвищення ефективності та вдосконалення навчально-виховного процесу, який здатний в сучасних умовах задовольнити актуальні потреби практики навчання й виховання (І.П.Підласий, 1998 р.);

- перспективний педагогічний досвід – це система творчої, оптимальної, повторюваної професійної діяльності педагога з елементами новизни, яка дає стабільні позитивні результати в удосконаленні навчально-виховного процесу (Л.Я.Набока, 1999 р.);

Таким чином, спільними рисами, що характеризують перспективний педагогічний досвід, виходячи із наведених визначень, є творчість, новизна, високі й стійкі результати щодо розвитку, навчання та виховання учнів.

 

Роботу щодо вивчення, узагальнення та впровадження перспективного педагогічного досвіду необхідно організовувати відповідно до рекомендацій, схвалених колегією Міністерства освіти України №9/108 від 23.11.1987 ”Про вдосконалення системи вивчення й поширення передового педагогічного досвіду”(Збірник наказів та інструкцій Міністерства освіти України – 1988. - №1).


Сучасна педагогічна наука розглядає перспективний педагогічний досвід у трьох категоріях:

- НОВАТОРСЬКИЙ (на рівні наукового відкриття, наприклад: модульно-розвивальне навчання, особистісно-зорієнтоване навчання);

- РАЦІОНАЛІЗАТОРСЬКИЙ – найбільш доцільна і раціональна діяльність на основі існуючих форм, методів і прийомів роботи. У більшості випадків досвід який вивчається є раціоналізаторським, новаторський зустрічається дуже рідко;

- РЕПРОДУКТИВНИЙ (зразковий), що передбачає діяльність вчителя, яка не має в собі чогось принципово нового, але спрямована на сумлінне виконання професійних обов’язків з обов’язковим внесенням елементів новизни, є взірцем для тих педагогів, які достатньою мірою не володіють педагогічною майстерністю.

 Головним критерієм оцінки досвіду роботи колективу чи окремих педагогів є рівень теоретичних знань, умінь і навичок учнів. При цьому необхідно пам’ятати про проведення порівняльного контролю, а саме результати масової практики обов’язково порівнюються з результатами того чи іншого педагога, колективу досвід якого планується вивчити і узагальнити;

ОЗНАКИ ПЕРСПЕКТИВНОГО ПЕДАГОГІЧНОГО ДОСВІДУ

1. Актуальність, соціальна значущість та новизна (застосування досягнень науки, раціоналізація окремих елементів педагогічної праці, реалізація педагогічних концепцій, ідей, використання методичних рекомендацій розроблених вченими);

2. Висока результативність (результати навчання повинні бути вищими за масові показники);
3. Доказовість (достатня перевірка часу, отримання тих же результатів в роботі різних педпрацівників або колективів);

4. Стабільність досвіду (позитивні результати досвіду повинні бути не тільки при визначених умовах, але й при змінних умовах навчання);

5. Спадкоємність досвіду (передовий досвід не є протиріччям масовому, а доповнює і удосконалює його);

6. Перспективність (тобто є перспектива розвитку і застосування його на практиці, доступний для творчого наслідування іншими, не потребує створення особливих умов).

УМОВИ, ЩО ПЕРЕДУЮТЬ ПОЯВІ

ПЕРСПЕКТИВНОГО ПЕДАГОГІЧНОГО ДОСВІДУ

1. Спрямована діяльність ЗДНВР, методиста на зростання результативності роботи педколективу в цілому.

2. Стимулююча діяльність ЗДНВР, методиста в питаннях зростання ділової кваліфікації і педагогічної майстерності педагогів.

3. Вивчення і пропаганда наукових досягнень та досвіду роботи інших педагогічних колективів.

4. Створення комфортної психологічної атмосфери у закладі.

5. Ефективне індивідуальне консультування педагогів  з питань перспективного педагогічного досвіду.


Процес освоєння перспективного педагогічного досвіду

складається з трьох самостійних етапів:

1. Виявлення досвіду, його оцінка як передового;
2. Вивчення, поетапне узагальнення і опис;
3. Поширення, пропаганда та впровадження.

Вивчення, узагальнення та поширення передового педагогічного досвіду – єдиний, складний і багатоплановий процес, мета якого відбір, наукове обґрунтування та популяризація всього цінного, що нагромаджено педагогічною практикою і що може сприяти розвитку освіти та виховання.

Виявлення перспективного педагогічного досвіду

Виявити ППД – означає знайти в діяльності педколективу або педпрацівника-новатора те, що можна рекомендувати усім.


Сприятливим ґрунтом і доброю основою для створення та виявлення передового педагогічного досвіду служить робота педколективу НЗ над єдиною науково-методичною проблемою.

Алгоритм роботи ЗДНВР, методиста  щодо виявлення та вивчення ППД

1.         Організує проведення головами методичних об’єднань анкетування та діагностування педпрацівників.

2. Бере участь у складанні перспективного плану роботи НЗ над єдиною науково-методичною проблемою. Надає методичні рекомендації щодо індивідуальних проблем над якими будуть працювати педпрацівники.

3. Аналізує ефективність роботи педагогічних працівників. Виявляє серед них тих, хто працює найбільш ефективно, чий досвід заслуговує на увагу.

4. При складанні річного плану роботи НЗ визначає педпрацівника, досвід якого буде вивчатися протягом року.

5. Керує роботою голів методичних комісій, експертною групою, що залучається до вивчення системи роботи конкретного педпрацівника. Разом з головами методичних об’єднань аналізує стан навчально-методичної документації носія досвіду, рівень навчальних досягнень учнів, систему педагогічних засобів що є основою досвіду. Відвідує та аналізує відкриті уроки, позакласні заходи носія досвіду.

6. Надає індивідуальні методичні консультації носію досвіду.

7. Бере участь у засіданні відповідного методичного об’єднання, де відбувається самозвіт носія досвіду. Робить первинну оцінку досвіду, пропонує винести даний досвід на обговорення на педраду.

8. Бере участь в обговоренні роботи педпрацівника на педраді. Пропонує форму узагальнення даного досвіду, визначає час на його узагальнення.

9. Допомагає носію досвіду, голові методичного об’єднання підготувати узагальнені матеріали ППД і направляє до МК.


ПРИМІТКА: вимоги до матеріалів щодо вивчення та узагальнення педагогічного досвіду повинні містити:


1. Рішення педагогічної ради про визначення досвіду передовим та впровадження його в практику роботи педколективу.

2.         Картка з персоналіями автора (прізвище, ім’я по батькові, місце роботи, фах, педстаж, посада, адреса, телефон).

3.         Інформаційна картка передового досвіду (див. зразок).

4.          Анотація досвіду.

5.         Опис досвіду.

6.         Ілюстративний матеріал (додаток до досвіду).

 

Технологія опису ППД

План вивчення ППД

Анотований каталог ППД 2011р.

Анотований каталог ППД 2012р.

 

 

Пошук
Календар
«  Листопад 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930
МОНмолодьспорту
Управління освіти
Електронна реєстрація в ДНЗ
ЧОІППО
Національна дитяча гаряча лінія
Національна гаряча лінія